Tunel – kalendarium procesu decyzyjnego

Poniżej znajdą Państwo, odtworzone z dokumentów, kalendarium procesu decyzyjnego  sprawie budowy tunelu, które pokazuje jak znikomy i systemowo pomijany był głos społeczności lokalnej i lokalnego samorządu. Widać też z niego, że Rada Osiedla robiła wszystko by spełnić swoje statutowe cele, zwłaszcza – by informować mieszkańców o inwestycji.

Kalendarium:

22 czerwca 2016
Spotkanie przedstawicieli PLK z komisja inwestycyjną. Na posiedzeniu padają słowa:

„Przejazd w Falenicy i przejazd przy stacji Michalin z wiaduktem w ciągu ulicy Werbeny mogą pozostać, ale mogą też zostać zlikwidowane. Budowa takiego wiaduktu jest zapisana w decyzji środowiskowej i jeśli zostanie zrealizowana, to pociągnie ona za sobą likwidację przejazdu w Falenicy i przejazdu przy stacji Michalin. Przy pozostawieniu przejazdów, kolej nie ma tytułu do budowy wiaduktu. W decyzji środowiskowej nie ma zapisu dot. budowy wiaduktu przy przystanku Radość. Koncepcja pozostawia w tym miejscu przejazd.”

13 lipca 2016
Komisja inwestycyjna przyjmuje uchwałę, w której m.in. sprzeciwia się likwidacji przejazdu w Falenicy

22 lipca 2016
z inicjatywy Andrzeja Tomaszczyka i Rady Osiedla Falenica w kinokawiarni Stacja Falenica ma miejsce spotkanie otwarte, na temat planowanych inwestycji. W spotkaniu bierze udział ok. 10 osób w tym Piotr Bieliński, administrator profilu NIE dla likwidacji przejazdu w Falenicy. Podstawą do dyskusji było zreferowanie przez Tomaszczyka planów dot przebudowy odcinka W-wa Wsch- Otwock opublikowanych w internecie przez PLK. Zebrani zgadzają się, że po wybudowaniu wiaduktu na Brucknera przejazd w Falenicy może być zamknięty dla samochodów.

7 września 2016
Rada Osiedla po dyskusji i w oparciu o konkluzję spotkania z 22 lipca, jednogłośnie przyjmuje uchwałę, w której pada sformułowanie, że przejazd w Falenicy może być zlikwidowany, dopiero po wybudowaniu wiaduktu na Brucknera

21 września 2016
Spotkanie przedstawicieli PLK, ZDM, ZTM, UD Praga Południe, UD Wawer Biuro Drogownictwa i Komunikacji i innych. ZDM uważa, ze „ronda przy przejazdach [w Falenicy i Radości] są zbyt niebezpieczne i powinny być zastąpione albo sygnalizacja świetlną albo skrzyżowaniami wielopoziomowymi”. Przedstawiciel BDiK zauważa brak w koncepcji budowy przejazdów bezkolizyjnych w Falenicy i Radości. PLK wnosi o jednolite stanowisko w sprawie.

26 września 2016
Wizja w terenie z udziałem przedstawicieli UD Wawer. PLK oczekuje ostatecznego stanowiska w sprawie budowy dwóch wiaduktów kolejowych, o które wnioskowało BDiK 21.09. Padają słowa: „w grę wchodzi tylko współfinansowanie części inwestycji przez PLK”

17 października 2016
Pismo wiceprezydent Renaty Kaznowskiej do dyrekcji PLK, w którym wnioskuje o budowę dwóch przejazdów bezkolizyjnych w Falenicy i Radości (do wiadomości Dzielnicy Wawer)

9 lutego 2017
Spotkanie informacyjne zorganizowane przez UM Józefów. Na prezentacji po raz pierwszy pojawiają się publicznie tunele w Radości i Falenicy. Na spotkaniu jest przedstawiciel ROF Jacek Wiśnicki. Informacja o tunelu pojawia się na profilu Rady Osiedla

10 lutego 2017
Prezentacja pojawia się na stronach UM Józefów. Na profilu ROF trwa dyskusja mieszkańców. Informacja z profilu ROF zostaje udostępniona przez oficjalny profil Dzielnicy Wawer i jest to pierwsza informacja o tunelach ze strony Dzielnicy Wawer.

20 lutego 2017
zwołana z inicjatywy radnego Włodzimierza Zalewskiego w trybie pilnym komisja inwestycyjna dotycząca budowy przejścia dla pieszych przy ul. Halnej z udziałem przedstawicieli PLK. Radni po raz pierwszy, oficjalnie, dowiadują się o planach budowy tuneli, a PLK oświadcza, że to jest ostatnia szansa na wprowadzenie korekt do dokumentów przetargowych. Po długiej dyskusji i na wniosek przewodniczącego Andrzeja Wojdy komisja inwestycyjna podejmuje uchwałę, w której popiera budowę tunelu w Radości, ale postuluje budowę tunelu pieszo- rowerowego w miejsce tunelu samochodowego w Falenicy. W dyskusji wzięli udział wzięli udział wiceprzewodniczący ROF Jacek Wiśnicki i Bartosz Mróz, którzy przedstawili uchwałę ROF z 7.09. Wobec planów budowy POW i wiaduktu na Brucknera i po telefonicznych konsultacjach z innymi radnymi ROF, poparli uchwałę w tej treści. Wyraźnie zdziwieni obrotem sprawy przedstawiciele PLK zaznaczyli, że proces inwestycyjny jest zaawansowany, ale zmiany koncepcji są jeszcze możliwe, zwłaszcza, że tunel pieszo-rowerowy jest tańszy.

27 lutego 2017
otwarcie kopert w przetargu PLK na wykonanie projektu modernizacji LK 7 od Warszawy Wschodniej do Otwocka. Uchwała komisji inwestycyjnej nie została uwzględniona w dokumentach przetargowych.

15 marca 2017
Na sesji Rady Dzielnicy uchwała komisji inwestycyjnej nie zostaje przyjęta i ma wrócić pod obrady komisji. Przedstawiciele ROF wnioskują o wykonanie analiz ruchu. Urszula Stanowska – mieszkanka Falenicy, postuluje wykonaniu makiet konkurencyjnych rozwiązań i w oparciu o mnie – konsultacje. Pada zapewnienie, że konsultacje się odbędą.

22 marca 2017
Na wniosek i dzięki staraniom Heleny Kroszczyńskiej – przewodniczącej ROF w SP 124 ROF spotyka się z Burmistrzem Łukaszem Jeziorskim i radnymi dzielnicowymi z naszego okręgu – Barbara Fajkowską, Wojciechem Godlewskim, Andrzejem Wojdą i Włodzimierzem Zalewskim. Spotkanie zdominowała sprawa tunelu. Ustaliliśmy, że trzeba rozmawiać, ale tak naprawdę dyskusja powinna toczyć się wokół choćby z grubsza nakreślonych projektów. To co proponuje PLK jest na razie nie do zaakceptowania, niezależnie czy opowiadamy się za tunelem drogowym czy pieszo-rowerowym. Radny Godlewski zwrócił uwagę, że budowa tunelu zmusi do gruntownej przebudowy ul Frenkla, Bystrzyckiej, Derkaczy i być może Jagienki, które nie są w tej chwili przygotowane na przyjęcie tak dużego ruchu. Burmistrz ogłosił, że zaproponował politechnice, by kwestia budowy tunelu w Falenicy, stała się tematem pracy rocznej dla grupy studentów. Dzięki czemu przed wakacjami, będziemy mogli zobaczyć jakieś propozycje rozwiązań komunikacyjnych.

12 kwietnia 2017
Na posiedzeniu komisji inwestycyjnej Burmistrz informuje, że ponowna decyzja powinna zapaść jeszcze tego wieczora, bo jest presja z m.st. Warszawy. Radni nie dysponują żadnymi nowymi danymi, czy analizami. Na posiedzeniu jest wielu mieszkańców. Swoje jednoznacznie krytyczne stanowisko wobec budowy tunelu samochodowego przedstawiają prezeski falenickich organizacji: Falenickiego Towarzystwa Kulturalnego i Towarzystwa Przyjaciół Falenicy, wielu mieszkańców i przewodnicząca ROF Helena Kroszczyńska. Głos zabierają ze strony ROF też Jacek Wiśnicki, Bartosz Mróz oraz Marek Wilczyński (votum separatum, za tunelem). Pojawia się też grupa mieszkańców Radości protestującym przeciw budowie tunelu w Radości. Wielu radnych, opowiada się za tunelem drogowym. Po prawie trzygodzinnej dyskusji komisja decyduje się nie zajmować stanowiska w sprawie.

14 kwietnia 2017
Grupa mieszkańców widząc, że ryzyko budowy tunelu w Falenicy jest realne, a wszelkie obietnice o gruntownych analizach i konsultacjach okazują się nie mieć pokrycia, zakłada stronę tunelwfalenicy.pl i organizuje akcję „Zapalmy Światełko w tunelu”. Koordynatorem akcji zostaje Jacek Wiśnicki.

18 kwietnia 2017
startuje strona tunelwfalenicy.pl, prezentująca zebrane dane oraz analizy i wzywająca do wysyłania maili do radnych. W ciągu 30 godzin na skrzynki radnych trafia ponad 100 maili. Pisze o nas Stołeczny dodatek Gazety Wyborczej, pojawiamy się w TVP Info, RDC oraz TVNWarszawa.

19 kwietnia na sesji rady dzielnicy budowa tuneli drogowych w Falenicy i Radości zostaje przegłosowana.

Zapisz

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s