Nadzwyczajne posiedzenie Rady osiedla i szkic uchwały

20 lipca o 19:00 zapraszamy do SP 124  na nadzwyczajne posiedzenie Rady Osiedla poświęcone w całości sprawie tunelu.

Poniżej znajduje się zbiór możliwych rozwiązań tunelu, proponowanych w dyskusjach przez mieszkańców i radnych. Nie jest to gotowy tekst. Szczegółowe rozwiązania będą dyskutowane.

Wiedząc, że zaproponowane warianty rozwiązań dla tunelu samochodowego w Falenicy, mają charakter koncepcyjny, nie możemy pozostać obojętni wobec ignorowania kontekstu urbanistycznego i funkcjonalnego naszego osiedla. Po namyśle, po rozmowach i konsultacjach z mieszkańcami, czując naszą odpowiedzialność, ale mając jednak świadomość swoich ograniczeń przedstawiamy nasze stanowisko wobec zaproponowanych rozwiązań.

I. Rozwiązania drogowe:
1. Zależy nam na budowie jak najmniej ingerującej w strukturę osiedla infrastrukturze drogowej. Tunel, ma mieć charakter lokalny, nie stanowi bowiem łącznika szlaków o charakterze ponadlokalnym. W dodatku w bliskim sąsiedztwie przeprawy będą funkcjonowały dwie kolejne (Południowa Obwodnica warszawy – która przejmie tranzyt) i wiadukt na granicy Falenicy i Michalina, który obsłuży ruch na południu.

2. Protestujemy przeciw budowie dużych, nowych dróg dojazdowych w zaproponowanym kształcie. W tym wypadku sytuacja różni się po zachodniej i wschodniej stronie przejazdu.

a) Po stronie zachodniej postulujemy budowę dróg dojazdowych w granicy wyznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Falenica Zachód cz 1 w liniach rozgraniczających 25-30 m. Proponujemy rozważenie wyznaczenia dojazdów wzdłuż nitki tunelu.
Rozwiązaniem alternatywnym, proponowanym przez Piotra Bielińskiego, jest wytyczenie dojazdu ul Derkaczy i łącznikiem biegnącym przy sklepie Stokrotka. Szczególnie zależy nam na ochronie przed wzmożonym ruchem ul. Młodej, która w przyszłości powinna stać się reprezentacyjną ulicą dzielnicy

b) po stronie wschodniej jest dobrze rozwinięty i gęsty układ drogowy, który jest w stanie skomunikować ul. Patriotów z wlotem do tunelu. Od północy są to – nowo wybudowana ul. Kłodzka, ul. Frenkla, ul Podkowy i ul. Ochocza. Dla aut wyjeżdżających z centrum Falenicy w kierunku południowym zasadna jest budowa ronda na skrzyżowaniu Ochoczej z Patriotów.
Istnieje możliwość uzupełnienia siatki ulic skomunikowanych z Patriotów, przez przedłużenie ul Podjazd do ul. Patriotów, ale przy zachowaniu parametrów tej ulicy, z fragmentem ciągu pieszo-jezdnego. Nowo powstała ulica mogłaby stanowić dojazd do budynku Kulturoteki, a wykupienie działki mogło by spowodować przesuniecie budynku i odsunięcie go od wykopu tunelu.

Wariantem dla tego rozwiązania jest wybudowanie dojazdu równolegle do nitki tunelu po północnej stronie, wzdłuż ul. Walcowniczej, analogicznie do rozwiązania ze strony zachodniej.

II. Rozwiązania piesze i rowerowe:
1. Główną osią historyczną i komunikacyjną jest oś łącząca ul. Młodą i Walcowniczą.
2. Zwracamy uwagę, że likwidowany przejazd jest także uczęszczanym i głównym przejściem dla pieszych w Falenicy i domagamy się respektowania praw mieszkańców, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych, do możliwie wygodnego przekraczania torów. Najbardziej pożądanym wariantem jest budowa odizolowanego od tunelu samochodowego tunelu pieszo rowerowego łączącego skwer przed Kulturoteką z ul. Młodą.
3. Budowa ciągów pieszych w tunelu samochodowym zwiększa tylko niepotrzebnie jego parametry nie ułatwiając komunikacji.
4. W związku z faktem, że ul. Patriotów należy do szczególnie niebezpiecznych postulujemy by wszystkie dojścia do peronów wyprowadzały podróżnych poza nitki Patriotów.

III. Transport publiczny
Zaproponowane rozwiązania nie odpowiadają na realne zapotrzebowanie pasażerów.
Szczególne zastrzeżenia budzi budowa zatok autobusowych w tunelu. Zwracamy uwagę, że przebywanie w hałasie, spalinach i pyle wpływa niekorzystnie na komfort podróżnych.
Z uwagi na wygodę podróżnych, przystanki powinny być możliwie dobrze skomunikowane ze stacją PKP Falenica. Z uwagi na tunel trasy trzech podstawowych autobusów w Falenicy mogły by wyglądać następująco:
213 wschodnia nitka Patriotów – nowe rondo na Ochoczej/Patriotów – Bystrzycka – tunel i dalej jak dotąd.
115 wschodnia nitka Patriotów do nowego ronda na Ochoczej, skręt w lewo (przystanek przy rondzie) i dalej Bystrzycką i Walcowniczą do Aleksandrowa
142 wschodnia nitka Patriotów do nowego ronda na Ochoczej, Narcyzowa, Walcownicza.
Taki rozkład tras umożliwi objęcie komunikacja miejską nowych fragmentów miasta oraz pozwoli na budowę przystanków po zachodniej oraz północnej stronie bazaru. Sprawi też, że główny węzeł przesiadkowy będzie mógł być usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ruch autobusów w tunelu wymusza odrzucenie przystanków na kilkaset metrów od stacji, co nie jest pożądane.
Przeprowadzenie zachodniego dojazdu do tunelu równolegle do wykopu, pozowli an usytuowanie przystanków 512 w bezpośredniej bliskości Stacji, w przeciwieństwie do obu zaproponowanych wariantów.
W związku z budową przejścia podziemnego na wysokości ul. Ochoczej proponujemy usytuowanie nowego przystanku w bliskości ronda na Ochoczej/Patriotów.
Możliwe też jest wykorzystanie w komunikacji autobusowej wiaduktu na granicy Falenicy i Józefowa, co pozwoli objąć komunikacją skrajne fragmenty miasta, co jest istotne w kontekście np. budowy nowego osiedla komunalnego.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s